زمان مطالعه: < 1 دقیقه
نفس بشری ذاتا شیفته انگیزههای ناپیدایی است که در وجود و چگونگی اشیا دخالت و تأثیر دارد و موجب بروز و فعلیت آنها شده است، خواه این اشیا از امور
تکوینی و مربوط به جهان هستی باشد، خواه از مسائل دین و تشریع، و این علتجویی از اصل «هر موجودی را علتی است» ناشی است، زیرا هستی به حکیم علیالاطلاق تعلق دارد که عبث و بیهودگی در کار او نیست. از این جاست که میبینیم برخی از امام رضا علیهالسلام درباره علل وضع بعضی احکام پرسش میکنند، تا ندای فطرت انسانی خود را که شیفته شناخت و معرفت است پاسخ گویند.