جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دست خدا قدرت اوست

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در قرآن آیاتی است که ظاهر آنها گویای این است که خداوند مانند انسان دارای اعضا و جوارح است که به وسیله آنها نیاز خود را برطرف می‏کند، چنان که در آن جا که خداوند شیطان را پس از امر به سجده بر آدم و خودداری او مخاطب قرار می‏دهد، می‏فرماید: ما منعک أن تسجد لما خلقت بیدی(1) و همچنین در آن جا که فرموده است یوم یکشف عن ساق و یدعون الی السجود(2) اما امام علیه‏السلام دست را به قدرت تفسیر می‏کند و می‏فرماید، آیه شریفه به این معناست که: چه چیز تو را باز داشت را به قدرت تفسیر می‏کند و می‏فرماید، آیه شریفه به این معناست که: چه چیز تو را بازداشت از این که سجده نکنی بر چیزی که من آن را به قوت و قدرت خود آفریدم، بنابراین چنان که از ظاهر آیه تصور می‏شود، خدا دارای دست یا پا یا چشم یا اعضایی از این‏گونه که او را مانند انسان محدود کند نیست، و آنچه از این قبیل در نصوص آمده باید به معنایی که متناسب با تنزیه حق تعالی از آنچه ذات مقدس او منزه است تأویل شود. امام علیه‏السلام ساق را در آیه شریفه به حجابی از نور تعبیر و آیه را چنین تفسیر می‏کند که هنگامی که حجاب برداشته می‏شود مؤمنان به سجده می‏افتند، و پشت منافقان سخت می‏شود و قادر به سجود نمی‏شوند.

امام علیه‏السلام برای دریافت مقاصد کتاب خدا، این گونه، طریق امن و روش سالم و بی‏خطر را برای ما که می‏خواهیم آیات قرآنی را با امانت و تدبر تفسیر کنیم، ترسیم می‏کند.

نکته‏ای که باقی مانده این است که برخی روایات مشتمل بر تفسیر بعضی آیات که از امام رضا علیه‏السلام نقل شده، به علت عدم سلامت راویان آنها از قدح، در صحت آنها مناقشه و گفتگو است، ولی آنچه در این باره با اطمینان می‏توان گفت، این است که عدم اشتمال این روایات در تفسیرها و تأویلاتی که دارند بر آنچه مخالف مذهب اهل‏بیت علیهم‏السلام است ظن بر صحت انتساب آنها را به معصوم تقویت می‏کند، اضافه بر این بعید به نظر می‏رسد که راویان در چنین مواردی که دروغ بستن هیچ سودی به حال آنها ندارد، به امام افترا بندند، و دروغ‏پردازی کنند، بویژه در تفسیر آیاتی همانند آنچه گذشت. از این رو ملاحظه می شود که مفسران در تفسیرهای خود از قرآن، به این روایات و نظایر آنها، اعتماد کرده‏اند ولی اگر چنین روایاتی با روایت صحیحتری تعارض و برخورد کند طرح می‏شود، و روایاتی را که صحیحتر و با اصول مذهبی متفق و هماهنگ است اخذ می‏کنند.

بلی روایاتی که مشتمل بر تفسیر آیه است به گونه‏ای که موجب پدید آمدن اثر شرعی است، و یا این که روایت مذکور در مقام بیان حکم شرعی است. در این‏گونه موارد باید بر صحت آن تفسیر و یا تأویلی که از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله یا اهل‏بیت او علیهم‏السلام وارد شده وثوق حاصل شود، و راویان آنها از طعن و قدح مصون باشند.


1) ص /75 یعنی: چه مانع شد که سجده نکنی به آنچه به دو دست (قدرت) خویش آفریدم.

2) قلم /42 یعنی: که پرده برداشته می‏شود و به سجده خوانده می‏شوند.