جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عُجب و غرور

زمان مطالعه: 2 دقیقه

احمد بن نجم در مورد عجب و غرور از حضرت سؤال کرد که آیا فاسد کننده‏ی عمل است یا خیر؟

حضرت فرمودند:

«العجب درجات: منها ان یزین للعبد سوء عمله، فیراه حسنا، فیعجبه و یحسب أنه یحسن صنعا، و منها ان یومن العبد بربه، فیمن علی الله و لله المنة علیه فیه».(1)

«عجب درجاتی دارد: یکی این که رفتار و کردار بد بنده به صورت خوبی برای او جلوه می‏کند و می‏پندارد که خوب کاری کرده است و از درجات عجب این است که بنده‏ای به پرودگارش ایمان بیاورد، پس به این مناسبت بر خدای خود منت می‏گذارد و حال آن که در ایمان آوردن او خدایش بر او منت دارد».

به راستی چه غفلتی بزرگ‏تر و هلاک کننده‏تر از این که انسان اعمال سوء خود را نیک پندارد؟!

به عنوان مثال : انسان بین در جمعی، فردی مسخره کرده و آبروی او را ببرد که دیگران بخندند و فکر ‏کند که به خنده‏ در آوردن این جمع کار نیکی برای او بوده و حال آن که غافل است از این که با این عمل چه خسارت جبران ناپذیری به خود وارد کرده است؛ زیرا مسخره کردن دیگران و لطمه زدن به آبروی آن‏ها حق الناس است و خداوند متعال از آن نمی‏گذرد و او در حقیقت با چنین برخوردی که موجب آبرو ریزی شخصی شده، مانند آن است که خون آن شخص را ریخته است.

مثال دیگراین که شخصی عباداتش را مرتّب انجام می‏دهد و بر خدای خود منّت می‏گذارد و یا کار خیر را برای جلب توجّه دیگران انجام می‏دهد نه به خاطر خدا.

این ها از موارد سوء عملی هستند که شخص آن ها را از اعمال نیک می‏پندارد.

همچنین به خاطر ایمانی آورده است به خداوند منّت بگذارد، که این هم غفلت بزرگی است؛ چرا که شخصی که ایمان می‏آورد لطف اِلاهی شامل حال او شده که به او ایمان آورده است و گرنه انسانی بود بی‏ایمان و (خسر الدنیا و الاخرة).

پس در واقع خداوند متعال بر مؤمنان و غیر مؤمنان منّت دارد نه ایشان بر خدا؛ زیرا عمل همه ی مؤمنان برترو جهان هیچ ثمره ای برای

ذات باری تعالی نداشته و ندارد، بلکه ایمان و عمل ما فقط برای خودمان مفید و مؤثّر است.


1) تحف العقول: ص 468.