جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

امتیاز سجده و به خاک افتادن در مقابل پروردگار

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در باره ی امتیاز سجده در مقابل حق تعالی نسبت به سایر حالات

عبادی، حسن بن علی وَشّاء از امام رضا صلوات الله علیه نقل می‏کند که فرمودند:

«اقرب ما یکون العبد من الله عزوجل و هو ساجد، و ذلک قوله تبارک و تعالی: (واسجد و اقترب)».(1)(2)

«نزدیک‏ترین حالت بنده به خداوند متعال، در حالی است که در سجده است و همان قول خداوند تبارک و تعالی است که فرمود: (سجده کن و نزدیک شو)».

آری، در حقیقت در حالت سجده است که انسان نهایت بندگی خود را نسبت به پرودگارش اعلام کرده و بهترین حالتی است که خداوند برای بنده‏اش می‏پسندد و به همین جهت است که حالت سجده موجب تقرّب عبد به معبودش می‏گردد.

مکمّل این روایت، روایتی دیگر است که حسن بن علی وَشّاء از امام رضا صلوات الله علیه نقل می‏کند که فرمودند:

«اذا نام العبد و هو ساجد، قال الله عزوجل للملائکة: انظروا الی عبدی قبضت روحه و هو فی طاعتی».(3)

«زمانی که بنده در حالت سجده به خواب رود، خداوند متعال به ملائکه خطاب می‏کند: به بنده‏ی من نگاه کنید که او را قبض

روح کردم در حالی که به اطاعت من مشغول بود».

البته مراد از قبض روح در این روایت، وقتی است که بنده‏ی عابد از فرط خستگی و بی‏خوابی و طول در حال سجده از خود بی‏خود شده و خواب بر او غلبه نموده است و تشبیه خواب بنده به قبض روح از باب: «النوم أخ الموت» ؛ «خواب برادر مرگ است» می‏باشد.

در همین وقت و حالت است که پرودگار مهربان نسبت به عبادت بنده‏ی مطیع خود در مقابل ملائکه مباهات می‏ورزد؛ چرا که همین ملائکه بودند که به عنوان اعتراض نسبت به خلقت انسان به خدا عرضه داشتند: آیا موجودی می‏آفرینی که در روی زمین فساد و خونریزی کند و حال آن که ما تو را تسبیح وتقدیس می‏کنیم؟ آن جا که قرآن کریم می فرماید:

(و اذ قال للملائکة انی جاعل فی الأرض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون)(4)

«و به ) یاد آور ) هنگامی را که پرودگارت به فرشتگان گفت : من در روی زمین جانشینی قرار خواهم داد. فرشتگان گفتند: آیا کسی را در آن قرار می دهی که فساد و خونریزی کند؟ ما به حمد و سپاس تو تسبیح می نماییم و تورا تقدیس می کنیم. پروردگار فرمود: من چیزهایی را می دانم که شما نمی دانید».

شاید به همین جهت است که خداوند متعال خطاب به ملائکه می‏فرماید: بنده‏ی مرا ببینید که این گونه در اطاعت و عبادت من روح از بدنش مفارقت نموده و حال آن که کسی او را الزام بدان نکرده و شما اگر مرا تسبیح و تقدیس می‏کنید بدان ملزم و اجبار شده‏اید و در واقع به همین جهات است که گاهی یک بنده از ملائکه مقرّبین هم به خدا نزدیک‏تر می‏شود.


1) سوره‏ی علق: آیه‏ی 19.

2) عیون اخبار الرّضا صلوات الله علیه ج 2 ص 7.

3) عیون اخبار الرّضا صلوات الله علیه ج 2 ص 8.

4) سوره‏ی بقره: آیه‏ی 30.