جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کیفیت شهادت حضرت علی بن موسی الرّضا

زمان مطالعه: 2 دقیقه

وقتی کاروان حکومتی مأمون وقتی به توس رسید به خاطر کسالت امام رضا صلوات الله علیه چند روزی را در آنجا متوقّف و در باغ حمید بن قحطبه منزل گزید. بنابه قولی در همین زمان و مکان بود که حضرت را به شهادت رساندند.

البته در باره ی کیفیّت شهادت علیّ بن موسی الرّضا صلوات الله علیه از تاریخ و روایات، مطالب متعددی استفاده می‏شود و با بررسی اجمالی آن‏ها پرسش هایی مطرح می شود که : آیا مأمون حضرت را مریض کرده یا به صورت طبیعی کسالت بر حضرت عارض شده و بعد مأمون در این کسالت حضرت را مسموم نموده و به شهادت رسانیده است؟

آیا آن حضرت به وسیله‏ی انگور مسموم شده و یا به واسطه‏ی اناری که غلام مأمون با دست زهر آلوده برای حضرت دانه کرده است ؟

آیا حضرت در حجّره‏ی مأمون مسموم شده یا در حجّره‏ی خود؟

این ها مواردی است که به حسب ظاهر متضادند. ولی طبق آنچه که در تاریخ و روایات نقل شده و تفصیل آن به زودی خواهد شد،

مأمون چند مرتبه نسبت به حضرت رضا صلوات الله علیه سوء قصد نمود و نقشه‏ی قتل حضرت را طرّاحی و اجرا کرد و از آن طرف به حسب ظاهر نشان می‏داد که از اراتمندان و علاقه‏مندان ان بزرگواراست؛

بنابراین چه بسا مخفیانه خود مأمون به صورت مخفیانه موجب عارض شدن کسالت اوّلیه بر حضرت شده باشد، ولی کسی متوجّه این مطلب نشده؛ چرا که اگر می‏خواست حضرت را یک دفعه به قتل برساند یقینا رسوا می‏شد، اگر چه برخی از مورّخین اهل ‏سنّت نوشته‏اند که حضرت به واسطه‏ی زیاد خوردن انگور از دنیا رفتند) !! ) ولی این مطلب را هیچ عاقلی نمی‏پذیرد.

به هر حال چگونگی مسمومیّت امام رضا صلوات الله علیه را به دو صورت بیان می‏کنند:

1. آن حضرت در حجّره مأمون با انگور مسموم شد.

2. این که در حجره‏ی خود به وسیله‏ی اناری که غلام مأمون با دست زهر آلوده برای حضرتش دانه کرده بود مسموم شد.

روشن است که هردو روایت قابل جمع هستند؛ یعنی ممکن است مأمون مسمومیّت حضرت را در دو مرحله اجراء کرده است تا در بین مردم شهادت آن حضرت را طبیعی جلوه دهد.

به عبارت دیگر: ممکن است مرحله‏ی اوّل یک زهر خفیفی در قالب میوه‏ای به حضرت خورانیده تا کسالت بر بزرگوارعارض شود و مرحله‏ی دوم زهر کاری و مهلک در قالب میوه دیگر وارد بدن

آن حضرت نموده تا آن بزرگوار را به طور کامل از پای در آورد و به هدف شوم خود برسد. آن سان که در روایتی آمده است:

مأمون نگذاشت که تا یک شبانه روز بدن حضرت را دفن کنند؛ چرا که با تشییع جنازه‏ی حضرت هر لحظه ممکن بود آشوب و شورشی برپا گردد. چون عدّه‏ای از مردم فهمیده بودند که مأمون آن حضرت را به شهادت رسانیده و سر و صدای آن‏ها بلند شده بود که چرا مأمون فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله را به ناحق شهید کرده است.

از این رو مأمون محمّد بن جعفر عموی علیّ بن موسی الرّضا صلوات الله علیه و عده‏ای از آل‏ابوطالب را خبر کرد و با گریه و اظهار اندوه، بدن آن حضرت را به ایشان نشان داد و گفت: ببینید که جسم علیّ بن موسی الرّضا صلوات الله علیه صحیح و سالم است و از جانب ما هیچ آسیبی به حضرت نرسیده است.

آن گاه محمّد بن جعفرگفت: برو بیرون و فتنه‏ی مردم را خاموش گردان و آن‏ها را متفرّق کن.

به همین جهت محمّد بن جعفر با مردم گفت و گو کرد وآن ها پراکنده شدند و شبانه بدن مبارک حضرت را غسل داده و دفن نمودند.(1)


1) منتهی الامال: ج 1 ص 541.