جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مناظره امام رضا با پیشوای یهودیان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

الامام مخصوص بالفضل کله من غیر طلب و لا إکتساب؛ فمن ذا یبلغ معرفة الامام أو کنه و صفه.(1)

همه فضیلت‏ها بدون آموزش، مخصوص امام است؛ پس چه کسی را توان شناخت امام و وصف او می‏تواند باشد.

«امام رضا علیه‏السلام»

در جلسه‏ی مناظره و گفتگویی که مأمون ترتیب داده بود، بعد از پیشوای مسیحیان، جاثلیق، امام رضا علیه‏السلام به پیشوای یهودیان، رأس الجالوت، رو کرد و فرمود:

«سؤال می‏پرسی یا من بپرسم؟»

او جواب داد:

«من سؤال می‏کنم؛ ولی هیچ دلیلی را جز از تورات، انجیل، زبور داود، صحف ابراهیم و موسی نمی‏پذیریم.»

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«اگر دلیلی غیر از اینها آوردم، از من مپذیر.»

پیشوای یهودیان پرسید:

«دلیل بر نبوت محمد چیست؟»

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«موسی بن ‏عمران، عیسی بن ‏مریم و حضرت داود به پیغمبری او گواهی داده‏اند.» رأس الجالوت گفت:

«گفتار حضرت موسی را بیان کنید.»

حضرت رضا علیه‏السلام فرمود:

«بطور قطع حضرت موسی به بنی اسرائیل فرمود: ” همانا پیغمبری از برادران شما خواهد آمد. به او ایمان آورید. ”

آیا از بنی‏اسرائیل غیر از نسل حضرت اسماعیل برادری می‏شناسی؟»

پیشوای یهودیان گفت:

«این سخن شما را قبول می‏کنم.»

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«آیا از برادران بنی‏اسرائیل، پیغمبری غیر از محمد صلی الله علیه و آله و سلم، شخص دیگری به نبوت نائل شده است؟»

پیشوای یهودیان گفت:

«نه.»

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«آیا این سخن تورات را قبول می‏کنی که گفته است:

– «نور از سمت طور سینا آمد و از کوه ساعیر برای مردم نور افشانی کرد و از کوه فاران بر ما آشکار شد.»

رأس الجالوت گفت:

«این کلمات را دیده‏ام ولی تفسیرش را نمی‏دانم.»

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«آنجا که می‏گوید: ” نور از جانب سینا آمد. ” مراد وحی الهی به حضرت موسی علیه‏السلام بر روی طور سینا است و آنجا که می‏گوید: ” از کوه ساعیر برای مردم نور افشانی کرد. ” مراد کوهی است که خداوند متعال برای حضرت عیسی بن ‏مریم علیهماالسلام آنجا وحی نمود. و آنجا که می‏گوید: ” از کوه فاران برای ما آشکار شد. ” مراد کوهی است که فاصله‏اش تا مکه یک تا دو روز است.

شعیای نبی علیه‏السلام گفته است: ” دو سوار را می‏بینم که زمین برای آندو نور افشانی نمود. یکی از آن دو بر حمار و دیگری سوار بر شتر است. ”

آیا آن دو سوار را می‏شناسی؟»

پیشوای یهودیان گفت:

«نمی‏دانم آن دو کیستند. مرا آگاه کن.»

امام علیه‏السلام فرمود:

«سوار بر حمار حضرت عیسی علیه‏السلام و سوار بر شتر محمد صلی الله علیه و آله و سلم است. آیا اینها را که تورات گفته است قبول می‏کنی؟»

رأس الجالوت گفت:

«قبول می‏کنم.»

امام رضا علیه‏السلام پرسید:

«آیا حیقوق نبی علیه‏السلام را می شناسی؟»

او جواب داد:

«بلی.»

حضرت رضا علیه‏السلام فرمود:

«او سخنی گفته که کتاب شما آن را بیان کرده است؛ او می‏گوید:

– خداوند متعال بیان(2) را از کوه فاران آورد و آسمان‏ها پر از تسبیح و تعظیم احمد و امت او شد. دین او همه جا فرا می‏گیرد. بعد از خراب شدن بیت المقدس کتاب تازه‏ای می‏آورد.

مراد او از کتاب تازه، قرآن(3) است؛ آیا این سخن را دیده و به آن ایمان داری؟»

پیشوای یهودیان و گفت:

«بلی؛ حیقوق نبی آنرا گفته است و من انکار نمی‏کنم.»

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«حضرت داود در زبورش گفته است: ” خدایا! بر پا کننده‏ی سنت الهی بعد از فترت را مبعوث نما. ”

آیا پیغمبری غیر از محمد صلی الله علیه و آله و سلم می‏شناسی که بعد از فترت(4) سنت الهی را بپا دارد؟»

او جواب داد:

«این سخن که گفتی، درست است که گفتار حضرت داود است و لیکن مقصودش حضرت عیسی است.»

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«این را نمی‏دانی که حضرت عیسی تا وقتی خداوند متعال او را به آسمان برد، طبق سنت الهی در تورات عمل می‏کرد.، انجیل می‏گوید:

” ابن البرة می‏رود و بار قلیطا بعد از او خواهد آمد که آصار(5) را حفظ کرده و هر چیزی را برای شما تفسیر می‏کند و به نبوت من گواه خواهد بود، همانطور که من گواه بر نبوت او هستم. من امثال معارف الهی را آورده و او معنا و تأویل آن معارف را خواهد آورد. ”

آیا به این کلمات در انجیل ایمان داری؟»

او جواب داد:

«بلی.»

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«ای رأس الجالوت! آیا راجع به پیغمبرتان، حضرت موسی بن ‏عمران علیه‏السلام، سؤال کنم؟»

او گفت:

«بلی؛ بپرسید.»

حضرت رضا علیه‏السلام پرسید:

«دلیل شما بر نبوت حضرت موسی چیست؟»

رأس الجالوت گفت:

«موسی معجزه‏ای که کسی از پیامبران قبلی، مثل آن را نیاورده است، انجام داد.»

امام هشتم علیه‏السلام پرسید:

«نمونه‏ای از آن معجزه‏ها را بیان کنید.»

او گفت:

«مثل شکافتن دریا و تبدیل عصا به مار و ضربه زدنش به سنگ و جاری شدن چمشه‏ها از آن و ید بیضاء.»

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«اینکه گفتی موسی معجزه‏ای آورد که مردم از انجام آن عاجز و ناتوان بودند درست است ولی باید به این نکته توجه کرد که آیا اگر کسی کاری کند که مردم مثل آن را نتوانند انجام دهند، باید به او ایمان آوریم؟»

پیشوای یهودیان گفت:

«نه؛ ولی حضرت موسی علیه‏السلام به جهت مقام و منزلش نزد پروردگار، نظیری نداشت. و به نبوت کسی جز با اظهار معجزاتی نظیر کارهای خارق العاده‏ی او نمی‏شود ایمان و اعتقاد پیدا کرد.»

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«پس چطور به پیامبران قبل از او که نه دریا را شکافتند و نه با ضربه‏شان به سنگ، چشمه‏ها جاری ساخته و نه ید بیضاء نمودند و نه عصا را به مار تبدیل کردند، و ایمان آورده‏اید؟»

پیشوای یهودیان گفت:

«همانطوری که گفتم، ایشان بر نبوتشان آیات و معجزاتی را آوردند که مردم عاجز و ناتوان از انجام آن بودند.»

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«ای رأس الجالوت! با اینکه حضرت عیسی بن ‏مریم مرده را زندگی و حیات و کور مادرزاد و مرض پیسی را شفا می‏داد و از گل مجسمه‏ی پرنده می‏ساخت و به او می‏دمید و به اذن الهی، پرنده‏ی زنده‏ای می‏شد.، چطور به او ایمان نیاورده‏اید؟»

پیشوای یهودیان گفت:

«حضرت عیسی آن کارها را انجام داد و لی ما آنها را ندیدیم.»

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«آیا آیات و معجزات حضرت موسی را دیده‏ای؟ مگر نه این است که به واسطه اخبار رسیده از اصحاب مورد اطمینان و موثق حضرت موسی به او ایمان دارید؟»

«بلی.»

امام هشتم علیه‏السلام فرمود:

«آیا اخبار متواتر از آیات و معجزات حضرت عیسی موجب نمی‏شود که به او نیز ایمان آورید؟ چطور به حضرت موسی ایمان آوردید ولی به حضرت عیسی ایمان نمی‏آورید؟»

پیشوای یهودیان نتوانست جوابی دهد. و ساکت ماند.

امام رضا علیه‏السلام فرمود:

«نبوت پیغمبر بزرگوار اسلام و هر پیامبری، چون ایشان است. از معجزات پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم این است با اینکه یتیم فقیر و چوپان اجیر بود و خواندن و نوشتن را نیاموخت و نزد هیچ معلمی درس نخواند، قرآنی آورد که در آن قصه‏های انبیاء بطور دقیق و اخبار گذشتگان و آیندگان موجود است. او مسائل مخفی و ناپیدا و آنچه در خانه‏ها انجام می‏شد را خبر می‏داد و همچنین آیات و نشانه‏های زیاد دیگری که قابل شمارش نیست آورد.»

پیشوای یهودیان گفت:

«اخبار مربوط به عیسی و محمد نزد ما صحیح نیست. از اینرو برای ما روا نیست که به چیزی که صحیح نیست اقرار کنیم.»

حضرت رضا علیه‏السلام فرمود:

«پس گواهان به نبوت عیسی و محمد صلی الله علیه و آله و سلم گواهان دروغین و باطل هستند؟»

او جوابی نتوانست بدهد و ساکت ماند.(6)


1) تحف العقول ص 464.

2) برخی نسخه‏ها بینات و برخی تبیان دارند.

3) در برخی نسخه‏ها فرقان است.

4) مراد از فترت، زمان بعد از حضرت عیسی علیه‏السلام تا بعثت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که پیغمبری مبعوث نشد.

5) آصار جمع اصر به معنی عهد و پیمان و گناه آمده است. در برخی نسخه‏ها یخفف الآصار است که به معنی «گناه‏ها را در جامعه کم می‏کند.» و در برخی دیگر یحفظ الآصار است که به معنی «عهد و پیمان‏ها را حفظ می‏کند.» می‏باشد.

6) توحید صدوق ص 427 – 430 و عیون اخبار الرضا ج 1 ص 164 – 167.