جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رؤیت خداوند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

از زمانی که علم کلام و جدل، در میان مسلمانان پدید آمد، و بر اثر مباحث آن، وحدت مسلمانان در تفسیر بسیاری از مسائل اعتقادی که پایه‏های اساسی مکتب اسلام، به شمار می‏روند، از میان رفت، موضوع رؤیت خداوند یکی از همین مباحث کلامی بوده، که میان مذاهب مختلف اسلام درباره آن اختلاف نظر واقع شده است.

نظریه اهل‏بیت علیهم‏السلام در مسأله رؤیت، کاملا با توحید اصیل، که اسلام پیام‏آور آن است، همآهنگ می‏باشد زیرا امکان دیدن خدا را با چشم سر، که موجب اعتقاد به محدودیت اوست، نفی می‏کند. و آیاتی را که مشعر بر امکان رؤیت است، مانند آیه شریفه وجوه یومئذ ناضرة، الی ربها ناظرة(1) و قول خداوند متعال… کلا انهم عن ربهم یومئذ لمحجوبون(2) و آیه مبارکه… و جاء ربک و الملک صفا صفا(3) و آیات دیگری که بر این معنا

اشعار دارد، امام علیه‏السلام آنها را متناسب با سیاق آیات، تفسیر و بیان می‏فرماید، که معنای قول خداوند متعال، در آیه… الی ربها ناظرة، این است، که رخسار آنان درخشان است، و منتظر پاداش پروردگار خویشند، و به عطا و بخشش او چشم دوخته‏اند، و معنای آیه دوم این است که آنان از ثواب پروردگار خویش محجوب و محرومند، زیرا نمی‏توان گفت که خداوند در مکانی است، که از دید بندگانش، محجوب و مستور است، و در آیه سوم آن که به آمدن توصیف شده، واژه «أمر» است، یعنی و جاء امر ربک (فرمان پروردگارت آمد) برای این که آمدن و رفتن، به خداوند نسبت داده نمی‏شود، و اینها از صفات مخلوقات است، و اتصاف او بدین صفتها که مستلزم خلو مکان از اوست، محال می‏باشد، تعالی عن ذلک علوا کبیرا (و خدا بسیار برتر از این سخنهاست).

آری آیات قرآنی که موهم امکان رؤیت است، به همین نحو به صورتی که با سیاق آیه مناسبت دارد، توضیح و تفسیر شده است، و این گونه تفسیر، که در آن مناسبت سیاق آیه رعایت شده، از مفاد و معنایی که آیه در آن ظهور دارد، دور و بیگانه نیست، زیرا در این گونه موارد، نمی‏توان ظهور آیه را، در معانی الفاظ و حروف آن، منحصر کرد بلکه ناگزیریم غیر از آنچه الفاظ و حروف بر آن، دلالت دارد، جهات مختلف موضوعی را که آیه برای بیان و توضیح آن نازل شده در نظر گیریم.


1) قیامت /23 یعنی: رخسارهایی در آن روز شکفته و به سوی پروردگارشان نگران است.

2) مطففین /45 یعنی: چنین نیست که می‏پندارند آنها از معرفت پروردگارشان محجوب و محرومند.

3) فجر /22 یعنی: آن هنگام فرمان پروردگار تو و فرشتگان صف در صف (به عرصه محشر) آیند.