بالإمام تمام الصلاة و الزکاة و الصیام و الحج و الجهاد.(1)
نماز، زکات روزه، حج و جهاد با عقیدهی به امامت صحیح میباشند.
«امام رضا علیهالسلام»
بعد از شهادت امام موسی کاظم علیهالسلام، عدهای زنده بودن آن امام را مبنی بر اینکه او زنده و مهدی منتظر است و اکنون در غیبت به سر برده و روزی ظهور خواهد کرد، رواج دادند و امامت امام رضا علیهالسلام را انکار کرده و به مذاهب واقفه مشهور شدند.(2)
یکی از وکلای امام موسی کاظم علیهالسلام، علی بن ابیحمزهی بطائنی بود که بعد از شهادت حضرت با اعتقاد به مذهب واقفه از دنیا رفت و در همان روز امام رضا علیهالسلام به یکی از یاران خویش، حسن و شاء، فرمود:
«امروز علی بن أبیحمزه بطائنی از دنیا رفت؛ وقتی او را در قبر گذاردند، دو فرشته دربارهی پروردگار، پیغمبر و امامش از او سؤال کردند و در جواب وقتی به نام موسی بن جعفر علیهماالسلام رسید، ساکت ماند و از او پرسیدند: ” امام بعد از او کیست؟ ” از آنجا که او با مذهب واقفه از دنیا رفت، نتوانست جوابی دهد و آندو فرشته گفتند: ” آیا موسی بن جعفر این عقیده را به تو آموخت؟! ” سپس ضربهای آتشین که تا روز قیامت دامنگیرش خواهد بود، بر او فرود آوردند.»(3)
1) تحف العقول ص 462.
2) یونس بن عبدالرحمن در تبیین علت پیدایش مذهب واقفه میگوید: «با توجه به وجوهات زیادی که نزد وکلای حضرت بعد از شهادت، از جمله زیاد عبدی (خ ل قندی) با هفتاد هزار و علی بن أبی حمزهی بطائنی با سی هزار دینار، باقیمانده بود، ایشان وجوهات را تصاحب نموده و اقدام به رواج این عقیده کردند که امام موسی کاظم علیهالسلام زنده و او مهدی منتظر است. وقتی از دسیسهی ایشان آگاه شدم، خواستند مرا با دادن پول گمراه سازند و لیکن با آگاهانیدن مردم، اقدام به نشر امامت امام رضا علیهالسلام نموده و به ایشان گفتم: «از امام باقر و صادق علیهالسلام روایت است که هنگام پیدایش بدعت در دین، بر آگاهان است که با علمشان مردم را آگاه سازند و گرنه نور ایمان از ایشان رخت بر میبندد.» تنقیح المقال ج 3 ص 339 و در بخش دوم آن ص 83.
3) بحار الأنوار ج 49 ص 58.