جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفسیر آیاتی از امام رضا

زمان مطالعه: 5 دقیقه

امام رضا علیه‏السلام را کتابی در تفسیر نیست، و آنچه در این باب از آن حضرت در دست است، تفسیر آیاتی است که آن بزرگوار در پاسخ درخواست‏کنندگان، بیان فرموده‏اند، و ما برخی از اینها را در این جا عرضه می‏داریم تا به شیوه جالب و روش ویژه آن حضرت در تفسیر آشنا شویم:

آن چنان که روایت شده، روزی مأمون برای این که از درجه دانش خدادادی آن حضرت در تأویل آیات آگاه شود، تفسیر برخی آیات را از امام علیه‏السلام پرسید که از آن جمله است: آیه شریفه و هو الذی خلق السموات و الأرض فی ستة أیام و کان عرشه علی الماء لیبلوکم أیکم أحسن عملا(1)

امام علیه‏السلام فرمود: خداوند تبارک و تعالی عرش و آب و فرشتگان را پیش از آفرینش

آسمانها و زمین آفرید، و در این هنگام فرشتگان، از وجود خود و عرش و آب بر هستی خداوند متعال استدلال می‏کردند، سپس عرش را بر آب قرار داد، تا قدرت خود را بر فرشتگان آشکار کند و بدانند که او بر همه چیز تواناست، پس از آن با قدرت خویش عرش را از جای خود انتقال داد و آن را بالا برد و بر زیر آسمانهای هفتگانه قرار داد، سپس آسمانها و زمین را در شش روز بیافرید، و او در این هنگام بر عرش خود استیلا داشت و می‏توانست آنها را در یک چشم به همزدن بیافریند لیکن آنها را در شش روز آفرید که به فرشتگان آفرینش تدریجی برخی از آفریدگانش را بنمایاند، تا به حدوث آنچه یکی پس از دیگری حادث می‏شود بر خدا استدلال کنند، و نیز خداوند عرش را به سبب این که بدان نیاز داشت نیافرید، زیرا او بی‏نیاز از عرش و از همه آن چیزهایی است که آفریده است، او به قرار داشتن و استوار بر چیزی توصیف و تعریف نمی‏شود زیرا او جسم نیست، و از اوصاف آفریدگان منزه و مبراست.

و اما معنای قول خداوند متعال در لیبلوکم أیکم أحسن عملا این است که آدمیان، را بیافرید تا آنان را به وسیله طاعت و عبادت خود بیازماید، و این آزمایش از باب امتحان و تجربه نیست، زیرا او همیشه به همه چیز داناست.

تأویلی که امام علیه‏السلام درباره آفرینش آسمانها و زمین در مدت شش روز بیان فرموده، به اعتقاد ما بهترین توجیهی است که از این مطلب شده است، زیرا آفرینش و ایجاد تدریجی بیش از خلق و ابداع دفعی، شعور و احساس انسان را متوجه عظمت آفریننده و پدیدآورنده جهان می‏سازد، و به آن کشش و توسعه می‏دهد.

همچنین مأمون معنای قول خداوند متعال را در این آیه شریفه از امام علیه‏السلام می‏پرسد: و لو شاء ربک لآمن من فی الأرض کلهم جمیعا افانت تکره الناس حتی یکونوا مؤمنین و ما کان لنفس أن تومن الا باذن الله(2)

امام رضا علیه‏السلام از طریق پدران بزرگوارش نقل فرموده: که مسلمانان به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله عرض کردند ای رسول خدا اگر آنانی را که بر آنها قدرت و توانایی داری به پذیرش

اسلام مجبور کنی، شمار ما افزون می‏شود و بر دشمنان غلبه می‏یابیم، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: من نمی‏خواهم خدا را دیدار کنم در حالی که چیزی از پیش خود پدید آورده باشم، که در آن به من دستوری نداده است، و من از متکلفان و بدعت‏گذاران نیستم، پس از آن خداوند متعال این آیه را نازل فرمود، که و لو شاء ربک لآمن من فی الأرض کلهم جمیعها(3) یعنی اگر پروردگار تو می‏خواست، همگی مردم روی زمین امیان می‏آوردند، و این بدین طریق بود که آنان را در دنیا به قول ایمان مجبور کند، چنان که در آخرت با مشاهده عذاب ایمان می‏آورند، و اگر چنین کنم، بندگانم استحقاق ثواب و پاداش مرا نخواهند داشت، لیکن می‏خواهم آزاد و بی‏هیچ اجبار ایمان بیاورند تا استحقاق قرب و کرامت مرا پیدا کنند، و شایستگی زندگی جاوید را در بهشت جاویدان به دست آورند. افانت تکره الناس حتی یکونوا مؤمنین(4)

و قول خداوند متعال در آیه شریفه و ما کان لنفس أن تؤمن الا باذن الله(5) به این معنا نیست که خداوند متعال ایمان را بر نفس آدمی منع و حرام فرموده باشد، بلکه مقصود این است که نفس جز به اذن و اجازه خدا ایمان نمی‏آورد و اذن خدا، امر اوست به ایمان مادامی که نفس مکلف و فرمانبدار است.

امام در تفسیر قول خداوند متعال در آیه الذی جعل الأرض فراشا و السماء بناء(6) فرموده است: یعنی زمین را با طبایع و ابدان شما سازگار و موافق قرار داد، و آن را گرم و سوزان نساخت تا شما را بسوزاند. و بسیار سرد قرار نداد تا شما را منجمد گرداند، هوای آن را زیاد خوشبو نکرد تا سرهای شما بدرد آید، و زیاد بدبو نساخت تا شما را هلاک کند، آن را مانند آب نرم و روان قرار نداد تا در آن غرق شوید، و زیاد سخت و صلب نیافرید تا نتوانید خانه و ابنیه و قبور مردگان در آن سازید، بلکه خداوند، متعال بخشی از آن را به اندازه‏ای که از آن سود برید، و آرامش یابید و بدنها و خانه‏هایتان بر آن قرار گیرد، سفت و سخت آفرید، و در آن آنچه را خانه‏ها و گروهایتان به آن فراهم و برای شما سود بسیار دارد مقرر فرمود، از این رو در آیه شریفه فرموده است زمین را بستر برای شما

قرار داد، سپس امام علیه‏السلام فرمود و السماء بناء… یعنی بر بالای سر شما آسمان را سقفی محفوظ بنا کرد، و خورشید و ماه و ستارگان آسمان را برای مصلحت و منفعت شما، به چرخش و گردش درآورده، و أنزل من السماء ماء(7) یعنی باران را از بالا نازل ساخت تا بر قله کوها و بلندیها و تپه‏ها و درون گودالها فرود آید، سپس آن را به صورت بارانهای درشت قطره و پیوسته و یا بارانهای ریزدانه و نم‏نم، در همه جا پخش و ریزان کرد، تا زمینهایتان از آن سیراب و کامیاب شود، و خداوند باران را به طور یک پارچه بر شما فرود نمی‏آورد، تا زمینها و درختان و میوه‏جات و محصولات شما نابود نشود. پس از آن خداوند متعال فرموده است فأخرج به من الثمرات رزقا لکم(8) یعنی به سبب آنچه از زمین برای شما بیرون می‏آورد و روزی شما می‏گرداند برای خدا شریک قرار ندهید، و بتان را که نمی‏فهمند و نمی‏شنوند و نمی‏بینند و توانایی بر کاری ندارند شبیه و مانند او نشناسید، و خود می‏دانید که در برابر نعمتهای بزرگی که خداوند تبارک و تعالی روزی بندگان خویش فرموده، اینها توان چیزی را ندارند.

بیان گسترده امام علیه‏السلام در تفسیر این آیه، معنای آن را چنان ساده و روشن می‏کند که هر کسی هر چند کودن و بی‏استعداد باشد، زیبایی و ظرافت و ابداع آن را احساس می‏کند.

امام رضا علیه‏السلام دقایق مهمی را که در برخی آیات وجود دارد و از لحاظ فهم نکات حکمت‏آمیز آنها سؤال برانگیز است چنان که در همین آیه اخیر بود، به گونه‏ای توجیه و تعلیل می‏فرماید که در همه آنها عمق بی‏پایان اعجازی که قرآن مجید داراست و آشکار می‏شود.


1) هود /7 یعنی: و او است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید، و عرش (قدرت) او بر آب قرار داشت تا شما را آزمایش کند که کدام یک از شما عملتان بهتر است.

2) یونس /100/99 یعنی: و اگر پروردگارت می‏خواست تمام آنها که در روی زمین هستند همگی ایمان می‏آوردند، آیا تو می‏خواهی مردم را مجبور کنی که ایمان بیاورند؟ و هیچ کس نمی‏تواند ایمان بیاورد جز به فرمان خدا.

3) یونس /99.

4) همان.

5) یونس /100.

6) بقره /22 یعنی: آن خداوند که زمین را بستر و آسمان را همچون سقفی بر بالای سر شما قرار داد.

7) بقره /22 یعنی: و از آسمان آبی فرو فرستاد.

8) همان. یعنی: بدان میوه‏ها را بیرون آورد تا روزی شما باشد.