امام علیهالسلام در مورد دیگر، تفاوت میان معنای اراده خداوند و اراده بشر را بیان میفرماید، از صفوان بن یحیی روایت است، که گفت:
به ابیالحسن علیهالسلام عرض کردم: مرا از معنای اراده خداوند، و اراده مخلوق آگاه فرما.
امام فرمود: اراده مخلوق همان ضمیر اوست و آنچه به اندیشه او میرسد، و تصمیم میگیرد که به فعلیت برساند اما اراده خداوند، صرف ایجاد و آفرینش است نه چیز دیگر، زیرا برای خداوند غور و قصد و تفکر نیست، و اینگونه صفات از آن آفریدگان است، و از ذات مقدس او منتفی است، بنابراین اراده خداوند، همان فعل اوست و چیزی
جز آن نیست، به فرمان «کن» اشیا موجود میشود، بدون این که واژهای در کار باشد و زبان به سخن آید، و اندیشه به کار افتد، و کیفیتی در نظر گرفته شود، زیرا ذات مقدس او از محدوده کیفیت بیرون است.
در مناظره امام علیهالسلام با سلیمان مروزی متکلم خراسانی، که مأمون او را برای این کار دعوت کرده بود، بحثی درباره ازلیت اراده بود، که در فصل پیش ذکر شده است.