جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بودائیان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شرق و شمال شرق ایران از دوران ساسانیان در معرض توسعه‏ی روزافزون بودیسم بود. در واقع مقارن اسلام، دین بودایی افغانستان را فتح کرده بود (بتهای عظیم بودا در بامیان همچنان برپاست) و با سرعت به درون سرزمین ایران رسوخ می‏کرد. دوام دین بودایی درین نواحی تا دیر زمانی پس از استیلای اسلام طول کشید. مثلا در بخارا، اهالی شهر چهار مرتبه از اسلام برگشته و مجددا بودایی شدند و حتی پس از آن‏که قتیبة بن مسلم در سال 94 هجری شهر را فتح کرد و بیشتر اهالی مسلمان شدند، باز هم اقلیتی از بوداییان – آن هم تا قرن چهارم هجری – درین شهر دوام آوردند.(1) نیز در بلخ یکی از مهم‏ترین معبدهای بودایی – موسوم به نوبهار – تحت تولیت خاندان برامکه و مورد احترام مردمان – و حتی پیروان سایر ادیان – بود.(2) در شهر «مرو» نیز مذهب بودیسم رسوخی به تمام یافته بود و همان طوری که پیش‏تر اشاره شد، بقایای معبد بودایی در مرو به دست باستان شناسان

کشف گردیده که نشان از حضور این دین در فرجام کار ساسانیان دارد(3)

به هر صورت، دین بودایی به هنگام مسافرت امام رضا علیه‏السلام، در سرآغاز قرن سوم هجری، هم‏چنان نقش‏آفرینی می‏کرده و اندیشه‏های خاص آن، در باورهای مردمان بی‏تأثیر نبوده است. شاهدی که براین مدعا می‏توان آورد، پرسش‏هایی است که در مرو از امام رضا علیه‏السلام راجع به صحت یا سقم «تناسخ» می‏شده است(4)


1) رک به «تاریخ ایران در نخستین قرون اسلامی»: صص 401 – 395.

2) «گویند منوچهر در بلخ، خانه بنا کرده بود که آن را نوبهار می‏خواندند و آن اعظم بتخانه‏ها بود. آن را تعظیم بسیار کردندی… اهل فرس و ترک آن را معظم داشتندی و بدانجا حج کردندی و هدایا و نذور بدانجا آوردندی.» نقل از «جغرافیای سیاسی خراسان در تاریخ حافظ ابرو»: ص 43 – 42. برای آگاهی بیش‏تر از شکوه و عظمت معبد نوبهار و ریاست برمکیان بر آن، رک به «برمکیان بنا به روایات مورخین عرب ایرانی»: صص 32 – 27.

3) درین باره هم‏چنین رک به «عصر زرین فرهنگ ایران»: ص 47.

4) در این باره رک به «عیون اخبارالرضا»: ج 2، صص 485 – 484.