امام علیهالسلام مانع آن شد، که هدف فضل به هر یک از دو صورتی که ما آن راتوجیه کردیم،تحقق یابد، و تأکید آن حضرت نزد مأمون، به این که فضل به صورت جدی و قاطع، پیشنهاد خود را به او تقدیم داشته، یکی از اسباب عمدهای بوده که اضافه بر انگیزههای دیگر، مأمون را بعدا به کشتن فضل وادار کرده است.
شاید پس از این بتوانیم معتقدشویم، که موضوع ولایتعهدی امام رضا علیهالسلام ناشی از احساس شخص مأمون بوده، که آن را برای به دست آوردن امتیازات سیاسی مهمی جهت حکومت خود، ضرورتی قطعی تشخیص داده است،همچنین باور کنیم که شیعه بودن فضل بن سهل، هیچ دلیل و مدرکی ندارد، هرچند گروهی از تاریخنویسان در تشیع او اصرار ورزیدهاند، زیرا دلیل کسانی که به فضل نسبت تشیع دادهاند، این است که گفتهاند، او مأمون را وادار کرده، که امام رضا علیهالسلام را به ولایتعهدی برگزیند، لیکن ما عکس
این نظر را اختیار کردهایم، زیرا به دلائلی که بیان کردیم، چنین چیزی ثابت نیست.