امام موسی بن جعفر علیهالسلام با بیانات صریح و مکرر خود، به این که امام پس از او، فرزندش علی علیهالسلام است، کوشیده است بر نادرستی اندیشه وقف تأکید فرماید، و اضافهبر این گروهی از اصحاب و خاندان خود را بر این انتخاب، گواه گرفته است، از حیدر بن ایوب نقل شده، که گفته است:
در مدینه در محلی از قبا بودیم که در آن جا محمد بن زید بن علی اقامت داشت، او دیرتر از موقعی که معمولا ما را در آن جا دیدار میکرد وارد شد، به او گفتیم فدای تو شویم، موجب دیرآمدنت چه بود؟
گفت، ابوابراهیم (موسی بن جعفر علیهالسلام) ما را فراخواند، و ما هفده نفر مرد از فرزندان علی و فاطمه علیهاالسلام بودیم که ما را گواه گرفت، بر این که علی علیهالسلام فرزندش، در دوران زندگی و پس از مرگش وصی و وکیل اوست، و امر وصی او به سود یا زیان جایز و نافذ است.
سپس محمد بن زید گفت: به خدا سوگند ای حیدر، ابوابراهیم علیهالسلام امروز عقد امامت را برای فرزندش علی علیهالسلام بست، و بر شیعه است که پایبند به امامت او پس از ابوابراهیم علیهالسلام باشد(1)
از عبدالله بن حارث نقل شده، که گفته است: ابوابراهیم علیهالسلام در پی ما فرستاد، و ما را نزد خود فراخواند.
سپس فرمود: آیا میدانید چرا شما را در این جا گرد آوردهام؟
گفتیم: نه.
فرمود: گواهی دهید که این فرزندم علی، وصی من، سرپرست امور من، و پس از من جانشینم میباشد اگر به کسی بدهی دارم، آن را باید از همین فرزندم بستاند، و اگر به
کسی وعده یا قراری دادهام، انجام آن را از او بخواهد و هر کس ناگزیر از دیدار من است، از او نوشتهای بیاورد(2)
عبدالرحمن بن الحجاج گفته است: موسی بن جعفر علیهالسلام فرزندش علی علیهالسلام را وصی خود قرار داد، و در این باره وصیتنامهای نوشت، و شصت تن از بزرگان اهل مدینه را بر آن گواه گرفت(3)
از این که امام علیهالسلام در این نصوص صریح و از طریق اقدامات دیگر، بر وصایت فرزندش تأکید میکند و تصریح میفرماید که او هم ناگزیر از مرگ است، از نظر ما برای جلوگیری از اندیشه وقف، و رد تکذیبکنندگان میباشد.
1) عیون اخبارالرضا ج 1 ص 28.
2) عیون اخبارالرضا ج 1 ص 27.
3) عیون اخبارالرضا ج 2 ص 28.