جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آدم

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در یکی از نشستهای مأمون با امام علیه‏السلام، مأمون از آن حضرت پرسید:

ای فرزند پیامبر خدا، آیا این سخن شما نیست که پیامبران معصومند؟

امام علیه‏السلام فرمود: آری.

مأمون عرض کرد: معنای قول خدای متعال در آیه فعصی آدم ربه فغوی(1) چیست؟

امام علیه‏السلام آیه را این‏گونه تفسیر و توجیه می‏فرماید که خداوند آدم و حوا را تنها از نزدیک شدن به درخت مورد نظر نهی فرموده و از خوردن میوه آن درخت و آنچه از جنس آن باشد، منع نفرموده بود، و آدم و حوا در خودداری از نزدیک شدن به آن درخت، امر الاهی را امتثال کردند، لیکن شیطان حقیقت را بر آنها مشتبه ساخت و از آنها خواست که از میوه درخت دیگری از جنس درخت مورد نهی بود تناول کنند، و برای آنها سوگند خورد که خداوند آنان را از خوردن هر میوه‏ای که با ثمره آن درخت همجنس باشد، نهی فرموده است و او خیرخواه آنهاست، آدم و حوا به سوگند او اطمینان کردند و از میوه درخت دیگری که با آن همجنس بود خوردند و این عمل پیش از آن بود که آدم به پیامبری برگزیده شود و به دنیا هبوط کند، و آنچه را مرتکب شده بود، گناه کبیره‏ای نبود که به سبب آن مستوجب آتش دوزخ شود، بلکه از گناهان صغیره‏ای بود، که برای پیامبران، پیش از بعثت آنان جایز و بخشوده است، و هنگامی که آدم را خداوند به پیامبری برگزید معصوم بود و روا نبود که هیچ‏گونه گناهی چه صغیره و چه کبیره از او سر زند، چنان که خداوند عزوجل در این باره فرموده است: و عصی آدم ربه فغوی ثم اجتباه ربه فتاب علیه فهدی(2)


1) طه /121 یعنی: آدم پروردگارش را نافرمانی کرد پس بی‏بهره شد.

2) همان. یعنی: آدم پروردگارش را نافرمانی کرد، پس بی‏بهره شد، سپس خداوند توبه‏ی او را پذیرفت و هدایتش فرمود و او را به پیامبری برگزید.